Werven in een schaarse arbeidsmarkt doe je zo

De arbeidsmarktactiviteit in Nederland is erg laag en als we experts mogen geloven zal dit de komende tijd ook nog wel even blijven. 55% van de vacatures in 2021 was moeilijk om te vervullen. Talenten met de juiste skills zijn minder goed vindbaar en het aantal openstaande vacatures blijft groeien. Het is niet onmogelijk om jouw vacatures vervuld te krijgen, het is echter wel steeds belangrijker om hiervoor de juiste aanpak te handhaven. Door het grote aanbod van vacatures zijn talenten met de juiste skills kieskeuriger dus is het belangrijk dat jij er als organisatie uitspringt. In dit blogartikel geven we tips en belangrijke aspecten waar jij op kunt letten bij het werven van nieuwe arbeidskrachten. 

Belangrijke aspecten 

Als je in deze markt nieuwe arbeidskrachten wil werven zul je een verschil moeten maken ten opzichte van je concurrenten. Jij moet er als organisatie uitspringen en de voorkeurspositie innemen. Dit kan namelijk een ontzettend groot verschil maken in het vinden van goede talenten en daarnaast ook bij het houden van goede talenten. Je doet er goed aan om te focussen op twee belangrijke aspecten namelijk de employer branding en daarnaast een goed uitgerolde candidate journey. 

Employer branding maakt een sterke positie
Wanneer je wilt dat medewerkers aan je verbonden blijven zul je ze moeten boeien en binden. Dit houdt in dat je moet betrekken in de processen die jullie als organisatie doorgaan en dat je alles wat je belooft ook daadwerkelijk moet waarmaken. Wanneer een medewerker blij is met zijn werk zal dit in alle aspecten doorstralen. Intern beginnen is extern winnen. Als jij zorgt dat intern alles tot in de puntjes klopt en jouw medewerkers oprecht gelukkig zijn binnen het bedrijf, dan zal het makkelijk zijn om dit naar buiten toe ook te laten zien. De huidige medewerkers zullen je helpen het bedrijf naar buiten toe aantrekkelijk te maken en zo kun je langzaam de voorkeurspositie gaan aannemen. 

Candidate journey verstevigt deze positie 

Naast de employer branding is het ook belangrijk dat jouw candidate journey staat als een huis. Het hele proces vanaf de sollicitatie tot aan de onboarding is een ervaring die voor de potentiële kandidaat als prettig en warm moet aanvoelen. Vergeet niet dat een kandidaat tot aan de onboarding altijd zelf nog kan bepalen om af te zien van de functie. Het is niet langer meer aan de kandidaat om zich zo goed mogelijk te presenteren. Ook jij als organisatie moet zichzelf van zijn beste kant laten zien. Je wilt tenslotte graag gelukkige werknemers en dat start al vanaf de eerste ontmoeting.

Support

Wanneer je niet de juiste kennis of expertise in huis hebt om de employer branding en/of de candidate journey te optimaliseren en helemaal goed op stelten te zetten kun je er ook voor kiezen om hulp in te schakelen van een gespecialiseerde recruitment agency. RPO staffing is bijvoorbeeld gespecialiseerd in de candidate journey en heeft een uitgebreid team met specialisten van recruiters, tot content marketeers, van SEO/SEA experts tot aan IT-specialisten om alles zo goed mogelijk voor jouw bedrijf te regelen. Zij werken hun specialismen uit vanuit jouw naam in plaats vanuit het bureau. Zo voelt het voor een sollicitant ook alsof ze solliciteren bij jou en niet bij een bureau.