Een elektrische auto kopen – doen of niet doen?

Is je oude benzine-slurpende bolide aan vervanging toe? Dan is de kans groot dat je je op een bepaald punt afvraagt of je volgende auto elektrisch wordt, of dat je gewoon weer voor een benzine of dieselauto kiest. In dit artikel worden beide types bekeken en worden de voor- en nadelen besproken van het kopen van een elektrische auto anno 2021. Misschien heb je tegen de conclusie een beter idee van welk soort voertuig ideaal voor jouw situatie is.

Het aantal verkochte tweedehands elektrische voertuigen is in het afgelopen jaar namelijk bijna verdubbeld, maar is het nu een goed moment om in een EV te investeren? Vandaag geven we je vijf redenen waarom je wel óf niet moet investeren in een elektrische auto.

Voordeel: elektrische auto’s zijn goedkoop per kilometer

In een motorvoertuig bestaat een verbrandingsmotor meestal uit meer dan tweehonderd draaiende onderdelen. De aandrijflijn van een elektrische auto bevat minder dan twintig bewegende delen. Omdat een EV minder slijtage-onderdelen heeft, maar wel een batterijpakket, heeft hij minder garantie-onderdelen, maar ook een langere levensduur (volgens de ANWB heeft een Tesla Model S na 250.000 kilometer nog steeds meer dan 90% van zijn oorspronkelijke batterijcapaciteit). Bij tweedehands auto’s is er vaak fabrieksgarantie op het batterijpakket.

Je hoeft daarnaast in Nederland tot 2024 geen wegenbelasting te betalen, en elektriciteit is per kilometer minder duur dan fossiele brandstoffen. Als je in een benzine-auto rijdt, ben je per kilometer tussen de 10 en 15 cent kwijt. Bij het rijden met een elektrisch voertuig – zolang het thuis kan worden opgeladen – varieert dat van 3 tot 4 cent per kilometer. Samen met je kosten als bijvoorbeeld de all risk verzekering auto komt dat op de lange termijn uit op aanzienlijk minder kosten.

Voordeel: het milieu

Volgens de ANWB stoot een elektrische auto 35 tot 55 procent minder koolstofdioxide uit dan een vergelijkbare benzine-auto. Wanneer je een nieuwe auto koopt komt er minimaal 10 ton CO2 vrij, bij een EV is dat nog iets meer. Als je met je aankoop echt een verschil in de wereld wilt maken, stuur dan je oude bolide niet naar de schroothoop (behalve na een ongeluk zonder passende auto verzekering), maar zorg ervoor dat hij een tweede leven krijgt. Wil je echt het optimale voor het milieu, dan is het het beste wanneer de volgende eigenaar van je oude auto weinig kilometers maakt. Nog beter is natuurlijk gewoon de fiets pakken, maar met het regenachtige weer nu weten we precies weer waarom we dat soms toch liever niet doen. Een andere optie is om je oude auto als tweede auto te houden voor bijvoorbeeld kleinere ritjes.

“De afgelopen jaren is de hoeveelheid CO2 per kWh voor productie van een accu van 200 gram naar 75 gram gedaald, heel hard kan dit niet meer dalen. Belangrijk is dat deze accu’s -die we nu gebruiken- over 20 jaar voor een groot deel gerecycled kunnen worden”, vertelt expert Auke Hoekstra aan een groot Nederlands autoblad. “De afgelopen jaren is de hoeveelheid CO2 per kWh voor productie van een accu van 200 gram naar 75 gram gedaald, heel hard kan dit niet meer dalen. Belangrijk is dat deze accu’s -die we nu gebruiken- over 20 jaar voor een groot deel gerecycled kunnen worden”

Voordeel: de afschrijving

Nieuwe elektrische auto’s zullen hun waarde langer behouden dan nieuwe benzineauto’s. We hebben eerder gezien dat auto’s met een grotere actieradius niet zo snel in waarde dalen als die met een kleinere actieradius. Hoe kleiner de actieradius van een elektrisch voertuig, hoe gespecialiseerder de doelmarkt wordt. Daardoor behoudt een EV zijn waarde – in het algemeen – beter dan een benzine-auto en behouden EV’s met een hoge actieradius nóg beter hun waarde.

Hoewel nieuwe elektrische auto’s meer kosten, behouden ze langer hun waarde en hebben ze minder onderhoud nodig omdat er minder bewegende onderdelen zijn. Dit betekent dat je geld kunt besparen op brandstof en tegelijk de waarde van je auto in de loop van de tijd op peil kunt houden. De lagere gebruikskosten maken dit type auto op de lange duur ook veel goedkoper om te bezitten. Elektrische voertuigen worden ook steeds populairder bij consumenten die milieuvriendelijk willen zijn en geld willen besparen door niet steeds benzine te hoeven kopen. En dat brengt ons bij het volgende punt…

Nadeel: de actieradius

De grootste hindernis bij het bezit van een elektrische auto betreft de actieradius en de angst dat je zonder stroom komt te zitten als je niet in de buurt van een laadstation bent. Naarmate de batterijtechnologie echter verbetert, zal ook het bereik toenemen en beginnen dergelijke uitdagingen te vervagen.

Elektrische auto’s hebben gemiddeld een kortere actieradius dan auto’s op gas. De meeste modellen variëren tussen 90 en 170 km per lading en sommige luxe modellen bereiken een bereik van 400 km per oplaadbeurt. Ter vergelijking: voertuigen op gas rijden gemiddeld ongeveer 450 km op een volle tank benzine, en zuinigere voertuigen hebben zelfs een veel groter rijbereik. Dit kan een probleem zijn bij het kijken naar elektrische auto’s als je vaak lange trips maakt, zeker omdat nog niet overal laadpalen te vinden zijn.

Auto’s met een grotere actieradius zijn momenteel ook nog eens erg duur, maar daar komt wel steeds sneller verandering in. Als je in 2025 in de showroom staat, zal de elektrische auto minder duur zijn dan de benzineauto van vandaag en daar bovenop is ook die 400 of 500 kilometer méér dan voldoende voor de meeste mensen.

Nadeel: elektrische auto’s zijn duurder en batterijpakketten moeten mogelijk worden vervangen

De batterijpakketten in een elektrische auto zijn duur en moeten mogelijk meer dan eens worden vervangen gedurende de levensduur van de auto. Volledig elektrische voertuigen zijn ook nog eens duurder in aanschaf dan auto’s die rijden op benzine, waardoor de initiële kosten van volledig elektrische voertuigen voor veel mensen onbetaalbaar zijn. De besparingen op brandstofkosten, belastingverminderingen en overheidsstimulansen kunnen echter helpen om deze kosten in het algemeen te compenseren. Het  kabinet trekt de komende drie jaar volgens berichten namelijk flink de knip om het Nederlandse wagenpark te verduurzamen. Dat zou het investeren in een elektrische auto de komende tijd wellicht héél interessant kunnen maken.